HISTORIE ŠKODOVKY

DESET KLÍČOVÝCH MODELŮ

 

Škoda 422

Automobil Škoda 422 se začal vyrábět v roce 1929, v době těžké ekonomické

krize. I proto byl takový, jaký byl - šlo o nový základ nabídky, první relativně

malý a dostupný model, který měl konkurovat tehdy úspěšnému Piccolu značky

Praga. Právě v tomto ohledu byl přelomový.

 

Škoda Populár

Populární znamená oblíbený, a třebaže model Populár, který se

objevil v nabídce Škodovky v roce 1934, rozhodně nebyl rychlý a jeho jméno vzniklo

předem, rozhodně populární byl. Existovalo víc sérií Populáru, např. 418 a 420,

a jistě tušíte, z čeho tato označení vznikla - ze čtyř válců a 18, resp. 20 koní. To však

nebránilo tomu, aby byl o Populár velký zájem - byl to jasně nejúspěšnější automobil

předválečné éry Škodovky.

 

Škoda Felicia

Nikoliv, k Favoritu z 90. let jsme nepřeskočili, máme na mysli kabriolet

z konce padesátých a první půlky šedesátých let - a zároveň poslední sériově

vyráběny kabriolet značky Škoda. Felicia se dá označit za facelift kabrioletu 450,

který listová pera i vpředu, zatímco Felicia měla na přední nápravě vinuté pružiny.

 

Škoda Octavia

Modelu Octavia z 60. let minulého století se vyrobilo celkem asi 286

tisíc kusů všech variant a motorizací. Verze kombi se vyráběla do roku 1971, o sedm

let déle než sedan, který byl v roce 1964 nahrazen modelem 1000 MB.

 

Škoda 1000 MB

„Tisícovka” nebo také „embéčko”, která nahradila Octavii v roce

1964, znamenala pro Škodovku změnu koncepce pro příštích pětadvacet let - od

motoru vpředu a pohonu zadních kol v Boleslavi přešli k motoru podélně za zadní

nápravou, podobně jako s tím o nějakých třicet let zpátky přišli v Německu.

 

Škoda 110 R

Zatímco sedan 100/110 byl obyčejným autem pro rodinu, jiný nástupce

modelu 1000 MB se stejnou koncepcí „vše vzadu”, verze 110 R byla strojem úplně

jiným. Tedy, technicky toho tolik jiného nebylo, za zadní nápravou stále pracoval

řadový čtyřválec, na zadní kola ale posílal až 63 koní. A rozdílná byla karoserie,

třebaže přední část byla shodná. Byly tu však jen dvoje dveře s bezrámovými okny,

věc v zemích východního bloku tehdy dost ojedinělá.

 

Škoda Garde/Rapid

Zatímco 110 R technicky vychází ze sedanu 110, srovnání

105/120 a Garde tak jednoduché není. Nástupce „erka” sice v základech vycházel ze

současně vyráběného sedanu 120 LS, vedle toho ale používal to nejmodernější, co

v automobilce bylo k dispozici a co neměly ani vizuálně podobné sedany.

 

Škoda Octavia 1996

První generace novodobé Škody Octavia, která přišla v roce

1996, je dodnes autem zbožňovaným i nenáviděným, pro mnohé vytouženým strojem,

pro jiné pekáčem, ve kterém by nechtěli být viděni, ani kdyby to byla varianta

RS - možná proto, že rozeznat ji od obyčejné Octavie chce trochu pozornosti. Můžete

na ni mít názor jakýkoliv, ale nic to nezmění na tom, že Octavia byla ve srovnání

s „ocucaným Favoritem”, tedy novodobou Felicií, zásadním krokem směrem k pozici,

v jaké je Škodovka dnes.

 

Škoda Fabia

První Fabia rozhodně nepatří ke špičce po stránce jízdních vlastností,

zato vyniká něčím úplně jiným. Fabia se světu ukázala v roce 1999 jako hatchback

a o rok později jako kombík, který v roce 2001 získal titul Auto roku v ČR. První

generace vydržela ve výrobě osm let a také se jí prodalo hodně přes milion kusů.

Druhá generace je technicky na té první založena, což podle rčení „nespravuj, co

není rozbité” ukazuje na jednu důležitou vlastnost tohoto stroje - je to velmi kvalitně

postavené auto.

 

Škoda Octavia III RS

Třetí generace Octavie narostla, dostala moderní design,

úsporné motory - tohle všechno jste si mohli před nedávnou dobou přečíst ve všech

českých automobilových médiích. A dozvěděli jste se všechno

včetně faktu, že slabší motorizace mají vzadu zastaralou, ale levnou torzní příčku.

Vrchol nabídky, model RS, však nic takového mezi zadními koly nemá a k maximu

posouvá i mnoho dalších vlastností - je to první Octavia, která si zaslouží písmena

RS, nejlepší vůz tohoto jména a jedna z nejlepších škodovek v celé historii firmy.